Beginnings

Wednesday 21 March 2012

RESPITE CARE

Take a Break, Care- Givers


Entry kali ini mama akan menyentuh mengenai "Respite Care". Pembaca pernah dengar mengenai "Respite Care"?.Mama pun tahu frasa "Respite Care" daripada seorang doktor yang menemubual mama mengenai Sofea di PPUKM.

What is Respite Care?


"Respite Care gives temporary relief to family members who are caring for their child with a disability. Exhausted family members can use this service when there's a family emergency, or take a break for personal time, run errands, or just to spend time with other family members".

Pada pendapat mama menguruskan anak istimewa adalah sesuatu yang memerlukan komitmen. Orang lain mungkin berkata "alah, orang lain pun ada anak OKU, tapi ok je". Mama pun tak kisah pada yg bercakap mcm tu, sebab dia pun tak pernah pun jaga anak istimewa , kot kalau bercakap pun perkataan yang tak lain tak bukan K.E.S.I.A.N, S.A.B.A.R, bla...bla..bla..sekadar bercakap nak tolong jaga jangan mimpi lah.

Disebabkan perlukan komitmen dan kesabaran yang tinggi ramai juga suami isteri yang hilang sabar, pengakhirannya penceraian.Orang kata sokongan keluarga penting sekadar nak beri sokongan dengan kata-kata K.E.S.I.A.N , S.A.B.A.R bla...bla..bla..mama rasa tak perlu. Sokongan yang diperlukan adalah pertolongan seperti membantu menjaga anak istimewa adalah lebih diperlukan. Sekurang-kurangnya suami isteri atau penjaga kepada anak istimewa bolehlah meluangkan masa seperti minum kopi walaupun hanya satu jam. Ini adalah sangat penting untuk "recharge" semula perasan dan kestabilan emosi.

Tetapi, ayat-ayat paling best "Hish! tak reti aku jaga!", "Tak tido aku kalau jaga budak ni". Itu famili sendiri yang cakap kalau orang lain memang jangan harap lah nak dijaga anak istimewa ni pandang pun tidak.Itulah hakikat yang dihadapi.Jikalau ada "Respite Care" di malaysia amatlah membantu dalam mengurangkan masalah yang di hadapi oleh penjaga kepada anak istimewa ini.Sekurang-kurangnya suami/isteri/penjaga dapat meluangkan masa untuk diri sendiri. Waallahualam...

2 comments:

  1. salam puan, diandaikan diwujudkan Respite Care Centre, adakah puan akan memberikan sokongan? Apakah bentuk respite care yang anda inginkan

    ReplyDelete
  2. Saya perlukan Respite Care yang meyakinkan, pada pendapat saya penjagaan anak istimewa terutamanya yang punya keadaan perubatan tertentu perlu penjagaan dan pengawasan yang rapi. Contohnya, penjagaan perlulah daripada kalangan yang punya latihan dalam bidang perubatan contohnya jururawat.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...