Beginnings

Thursday 13 June 2013

VITAMIN SEWAKTU MENGANDUNG

Shaklee Products In The House...

Assalamualaikum semua.

Hari ini Cik Mazni nak coret-coret mengenai bab mengandung "adik Cik Phia". Walaupun ini adalah kandungan kali ketiga. Hah! kandungan kali ketiga? Kenapa? Kandungan pertama Cik Mazni keguguran pada minggu ketujuh, kandungan kedua adalah Cik Phia dan kali ini adalah kandungan ketiga.

Masa mengandung Cik Phia dulu Cik Mazni makan vitamin Obimin dan Neurogain PB. Kandungan kali ini Cik Mazni cuba produk Shaklee. Seperti semasa mengandungkan Cik Phia, Cik Mazni sememangnya mengalami masalah kulit semasa mengadung, tetapi kali ini lebih teruk disertai kulit kering, gatal dan pedih. Kononnya produk Shaklee ESP bagus untuk kulit, maka Cik Mazni mengambil keputusan untuk mencubanya.

Nampakkan gambar di bawah ni. Bersusun boto;-botl vitamin. Daripada sebesar-besar botol sehinggalah botol bersaiz kecil.


From Left: 1. ESP (Soy Protein Isolate Powder) 2.Vita-Lea:Iron Formula 3. B-Complex with Folic Acid
1. ESP (Soy Protein Isolate Protein)

Pertama kali saya minum campur dengan Peel Fresh (Mango), rasanya sangat menyeramkan, sila jangan cuba. Sekarang saya minum dengan HL Low Fat Fresh Milk yang sejuk barulah rasanya okey.  Untuk menstabilkan hormon,  mengandungi lima vitamin B dan separuh keperluan kalsium harian dan yang paling penting buat diri Cik Mazni yang suka "landing" atas katil sebab asyik penat je, memang sesuai sangat kerana produk ini menyediakan bekalan tenaga.

2. Vita- Lea

Vitamin ini paling besar tabletnya, jenuh nak telan, tetapi memikirkan khasiatnya, terpaksalah menelannya.  Vita-Lea memenuhi 28 vitamin dan meniral penting untuk tubuh.

3. B- Complex with Folic Acid

Vitamin B ni sangat penting untuk mengekalkan kesihatan yang baik, kerana ia merupakan keperluan asas dalam diet seharian. Selain dari itu, dalam vitamin ini juga terdapat asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah dalam tubuh. Jumlah asid folik yang mencukupi dalam diet wanita hamil membantu mencegah kecacatan tiub neural. Bagi sesiapa yang merancang untuk hamil, eloklah mengamalkan pengambilan asid folik dari sebelum hamil lagi dan semasa 12 minggu tempoh kehamilan.

Lain-lain makanan yang Cik Mazni ambil adalah seperti ikan salmon, kekacang, kismis, sayur-sayuran, buah-buahan dan yogurt. Semoga "adik Cik Phia" sihat dan dilindungi Allah. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...